Verkkokaupan toimitusehdot

Voimassa 1.4.2020 alkaen

Yleistä verkkokaupasta

Verkkokaupan tuotteita myy Rautalammin apteekki, Y-tunnus: 2997893-4.


Sähköpostiosoite: rautalammin.apteekki@apteekit.net


Käyntiosoite: Torikuja 4, 77700 Rautalampi


Puhelinnumero: 017 530 051

Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomeen. Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitelty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinkin voimassaoleva arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan internetin välityksellä osoitteesta rautalammin-apteekki.eapteekki.fi -ostoskorin kautta. Toimitamme ainoastaan huoneenlämmössä säilytettäviä tuotteita, kylmäsäilytettävät tuotteet on noudettava apteekista.


Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa edellyttävien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta.


Reseptilääkkeiden tilaaminen verkkokaupasta vaatii sähköisen lääkemääräyksen ja asiakkaan vahvan tunnistautumisen. Tunnistautuminen tapahtuu suomi.fi-palvelun kautta. Reseptilääkkeiden tilaamisen yhteydessä apteekista ollaan aina yhteydessä asiakkaaseen. Yhteydenotto tapahtuu kuten lääkeneuvontaa vaativien itsehoitolääkkeiden kohdalla. Puhelimessa asiakkaan kanssa käydään läpi reseptitilauksen tuotteet ja kerrotaan toimituksen etenemisestä.


Verkkokaupan kautta toimitetaan paikallisesti keskushermostoon vaikuttavia eli PKV-lääkkeitä (esim. unilääkkeet, rauhoittavat lääkkeet) ainostaan markkinoilla olevan pienimmän pakkauskoon (Fimea määräys 2/2011 Apteekin verkkopalvelut). Lääkkeitä, jotka vaativat säilytettävän lääkemääräyksen (esim. voimakkaat kipulääkkeet), ei voida toimittaa lainkaan verkkokaupan kautta.

Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.


Itsehoitolääkkeiden tilaaminen

Lääkelain mukainen lääkeneuvontavelvoite koskee myös itsehoitolääkkeitä. Apteekin tehtävä on varmistaa, että asiakas saa riittävästi tietoa ja neuvontaa lääkkeen oikeaan ja turvalliseen käyttöön.


Tilaamisen yhteydessä asiakas valitsee, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Tällöin asiakas ilmoittaa tilauksen yhteydessä Lisätietoja-kohdassa ajankohdan, jolloin farmaseutti tai proviisori ottaa häneen yhteyttä.

Fimea määrää, kuinka suuren määrän lääkettä voi toimittaa ilman lääkemääräystä, joten itsehoitoon hyväksytyt pakkauskoot ohjaavat itsehoidon turvallista kestoa. Jos asiakas tarvitsee lääkettä suuremman määrän kuin itsehoitoon tarkoitettu pakkaus sisältää, apteekista ollaan yhteydesssä asiakkaaseen, jotta varmistutaan itsehoitolääkkeen oikeasta ja turvallisesta käytöstä.


Ns. lisäneuvontaa edellyttävien itsehoitovalmisteiden (esim. Norlevo, EllaOne, orlistaatti-valmisteet, Pronaxen) myyntilupa edellyttää lääkeneuvonnan antamisen, joten kyseisiä valmisteita ei voi toimittaa ilman lääkeneuvontaa. Asiakkaaseen otetaan yhteyttä asiakkaan ilmoittamana ajankohtana tai vaihtoehtoisesti asiakas voi soittaaa itse Rautalammin apteekkiin puh. 017-530 051.


Tilausvahvistus

Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, josta voit tarkastaa tilauksen oikeellisuuden. Tilausvahvistus sisältää tilauksen keskeiset tiedot:

  • tiedot tilatuista tuotteista
  • tilauksen viitenumeron
  • laskun loppusumman
  • yhteystiedot ongelmatilanteita varten

Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä.


Maksaminen ja maksutavat

Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Checkout -maksunvälityspalvelu välittää maksusi Rautalammin apteekin verkkokaupalle, jonka vuoksi tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi on näkyvissä Checkout Finland Oy Rautalammin apteekin sijasta. Palvelu on Checkout Finland Oy:n (Y-tunnus 2196606-6) ylläpitämä ja on osa OP-ryhmää. Checkout on sinulle turvallinen maksutapa, jolla on Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitostoimilupa.


Maksu pankkipainikkeilla

Käytössä on kaikkien pankkien maksupainikkeet, yleisimmät luottokorttimaksut sekä mobiilimaksutavat kuten esimerkiksi MobilePay ja Pivo. Tutustu alla olevasta linkistä tarkempiin maksu- ja luottoehtoihin. Palvelu on maksulaitoslain siirtymäsäännöksen nojalla merkitty Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin. Checkout on Checkout Finland Oy:n (y-tunnus 2196606-6) ylläpitämä palvelu.

Eri maksutapojen tarkat maksu- ja luottoehdot: Checkout -palvelun maksuehdot


Apteekin tarjoamien maksutavan vaihtoehtojen valinnan jälkeen maksutapahtuma siirtyy maksutavan järjestelmään. Maksun hyväksymisen ja verkkokauppaan palaamisen jälkeen, maksu kirjautuu suoritetuksi apteekille.


Tuotteet ovat noudettavissa, kun maksusuoritus näkyy apteekin tilillä. Tilaus lähetetään seuraavana arkipäivänä maksun näkymisestä apteekin tilillä.

Toimitustavat ja toimituskulut

Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta. Tuotteita toimitetaan Suomeen.


Apteekilla on käytössään seuraavat toimitustavat:

  • Nouto Rautalammin apteekista
  • DB-Schenker noutopistepaketti (R-kioskit, osa K-marketeista ja muut DB Schenkerin nimeämät toimituspisteet)
  • kotiinkuljetus apteekin toimesta lähialueella. Kotiinkuljetus hinnoitellaan etäisyyden mukaan.


Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus  

Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä peruutuslomakkeella tai vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla.

Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä.

Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.


Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)

Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.


Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan.


Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.


Poikkeukset peruutusoikeuteen

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit, haavanhoitoon ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.


Palautusohjeet

Palauttaminen on kuluttaja-asiakkaille maksutonta.


Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Tavaran voi palauttaa postitse ja lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen. Palautusosoite:

Rautalammin apteekki

Torikuja 4

77700 Rautalampi


Palauta tuotteet mieluiten samassa laatikossa, jossa tuotteet sinulle lähetettiin.

Apteekista noudetut tuotteet palautetaan tuomalla apteekkiin.


Palvelut

Palvelusopimuksen kuluttaja-asiakas voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä.

Palvelun toimittamisen voi aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja-asiakas on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön.

Peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli palvelu on kokonaan suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja asiakkaalla on ollut tieto peruuttamisoikeuden menetyksestä.

Tilaamalla apteekin verkkokaupasta palvelun pidetään tilausta nimenomaisena pyyntönä aloittaa palvelu ennen peruuttamisajan päättymistä, ja asiakas on saanut tiedon peruuttamisoikeuden menetyksestä tilausvahvistuksessa, hyväksymällä nämä sopimusehdot ostopäätöksellään ja rastittamalla asianomaisen pyynnön tilausvaiheessa.


Maksun palauttaminen

Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

Palautettavat maksut maksetaan samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt tilauksen yhteydessä.


Reklamaatiot

Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.


Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.


Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua tilaukseesi liittyvissä kysymyksissä.

p.017 530 051. Torikuja 4, 77700 Rautalampi


Noutamatta jätetyt toimitukset

Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta postin toimipaikasta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.


Vastuunrajoitus

Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.


Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).


Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.

Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.


Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.


Aptekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.